PEICAS on Itä-Suomen yliopiston koordinoima ja Suomen Akatemian rahoittama kansainvälinen ja monitieteinen tutkimushanke. Viisivuotinen hanke alkoi syyskuussa 2019 ja sen tarkoituksena on kehittää ymmärrystä ja keinoja tukea autismikirjon lasten sosiaalista osallisuutta inklusiivisissa luokissa. Sivultamme löydät tietoa hankkeestamme sekä ajankohtaisia uutisia.
PEICAS-hankkeella on tiedotussähköpostilista, jonka kautta saa tietoa hankkeen etenemisestä ja tuloksista pari kertaa vuodessa. Sähköpostilistalle voi liittyä tämän lomakkeen kautta: https://link.webropolsurveys.com/S/DCEF4374F524CBED. Sähköpostilistan tietosuojaseloste löytyy lomakkeelta.
Ajankohtaisia kuulumisia 3/2024
Olemme saaneet valmiiksi keväällä 2025 julkaistavan toimittamamme kirjakäsikirjoituksen Autismikirjo eri elämänvaiheissa — Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut, ja se on nyt kustantamon viimeisteltävänä. PEICAS-hanke päättyi joulukuussa 2024, mutta useat julkaisut on vielä arviointiprosessissa. Päivitämmekin verkkosivuja jatkossakin.
Hankkeen uudet julkaisut
Dindar. K., Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Kärnä, E., Pihlainen, K. & Pukki, H. (Toim.) (painossa). Autismikirjo eri elämänvaiheissa – Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut.
Dindar, K., Kotila, A., Mäkinen, L., Pirinen, V. & Loukusa, S. (painossa). Autismikirjon lasten kommunikaatio- ja vuorovaikutustilanteiden tukeminen. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Herttuainen, E., Kämäräinen, A., Dindar, K. & Kärnä, E. (painossa). Huumori autismikirjon oppilaiden ja luokkatovereiden vuorovaikutuksessa. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Pihlainen, K., Anniina Kämäräinen, A., Suero Montero, C., Kärnä, E. (painossa). Autismikirjon oppilaiden näkemyksiä onnistuneesta ryhmätyöskentelystä. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Kyllönen, A., Saarelainen, H. & Pihlainen, K. (painossa). Autismikirjon aikuisten moninaiset työelämäpolut. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Kähkönen, E., Kämäräinen, A. & Kärnä, E. (2024). ”Se ny vaan oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa. Kasvatus 55(5), 507-523.
Kämäräinen, A., Kärnä, E., Olli, P., Romppanen, L., Kilpiä, A., Dindar, K., Pihlainen, K. & Suero Montero, C. (2024) Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa. Puhe ja kieli, 44(2), 67-86.
Hankkeen uusia opinnäytteitä
Ahvo, I. (2024). Autismikirjon aikuisten kertomukset siirtymistä peruskoulusta ammattikouluun ja ammattikoulusta työelämään. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/31900
Dafoe, E. & Määttä, J. (2024) Vuorovaikutuksessa puheella niukasti osallistuvien oppilaiden aloitteet ja responssit ryhmätyöskentelyssä. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20240857
Kantola, N. & Miettinen, S. (2024). Vertaiset tukemassa neurokirjon oppilaan osallisuutta ryhmätyöskentelytilanteessa. Luettavissa vain kampuskirjastossa.
Kettunen, E. (2024). Autismikirjon oppilaiden ja heidän luokkatovereidensa näkemyksiä vuorovaikutuksen tukemisesta inklusiivisessa ryhmässä. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20240199
Laivamaa, A. (2024). Autismikirjon oppilaiden näkemyksiä onnistuneesta vuorovaikutuksesta luokkatovereiden kanssa inklusiivisessa ryhmässä. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20240236
Viimeaikaisia hankkeen esityksiä
21.-22.11.2024 Kasvatustieteen päivät, Enni Herttuainen piti esityksen aiheesta Autismikirjon oppilaiden ja luokkatovereiden jaettu huumori tarinankerrontatilanteissa ja Anniina Kämäräinen aiheesta Luokkatoverit tukemassa neurokirjon oppilaan osallisuutta ryhmätyöskentelytilanteessa
8.-9.11.2024 Autismikirjon syyspäivät, Eija Kärnä osallistui paneelikeskusteluun
14.-16.8.2024 Psykologia kongressi, Anni Kilpiä piti esityksen aiheesta alakouluikäisten autismikirjon oppilaiden ja luokkatoverien vuorovaikutus ryhmätyötilanteissa
13.6.2024 Translational research on neurodevelopmental disorder -workshop, Eija piti esityksen hankkeen tuloksista
19.4.2024 Autismitutkimus Suomessa -webinaari, Anni Kilpiä piti puheenvuoron Autismikirjon aikuisten moninaisista työelämäpoluista ja hankkeen tutkijatohtorit Katja Dindar ja Anniina Kämäräinen toimivat webinaarin suunnittelutyöryhmässä